הסמכות החדשה בביה"ס
גישת הסמכות החדשה מספקת מענה למצבים לא אידיאליים (הפרעות התנהגות קשות, חרדה, סרבנות ביה"ס, קשיי תפקוד ועוד) ועוסקת בכינונה של עמדה יציבה ונוכחת אשר מעוגנת בתמיכה קהילתית ועבודת צוות.
עמדה זו מחזקת את הצוות החינוכי והופכת אותו למשענת רלוונטית ואיתנה, המאפשרת קידום אקלים בית-ספרי מיטבי וחוסן קהילתי. עקרונות הפעולה מתבססים על נוכחות ואכפתיות, שליטה עצמית והימנעות מתהליכי הסלמה, יצירת מבנה חוקים ברור וגיוס תמיכה.
עקרונות אלו מסייעים לחיזוק סמכותו של הצוות החינוכי בביה"ס, מקדמים נורמות חיוביות, ערבות הדדית ואכפתיות, ומייצרים תחושת מוגנות וקהילתיות.
נחיצות חיזוקו של הצוות החינוכי בתקופה זו
עקב האירועים חסרי התקדים שאנו חווים בחודשים האחרונים אנו עדים למגמות מדאיגות – התגברות חרדה, חוסר אונים, עצבנות, אלימות, דיכאון וקשיי תפקוד.
נראה כי העומס על הצוותים החינוכיים, לא מפסיק להתעצם. העומס הנפשי המוטל עליהם כאזרחי המדינה, ובמקביל העומס כצוות חינוכי אשר נדרש להכיל את הילדים ולשמור על מסגרת גבולות אשר תקיים את ביטחונם הפיזי והרגשי בביה"ס.
אנו מאמינים שמגיע לצוות החינוכי להיות משמעותי ולא רק לשרוד בביה"ס. לעשות שינוי והבדל ולהכיר בתרומתו הייחודית דווקא בשעות קשות אלו העוברות על המדינה ועל ילדינו.
יותר מתמיד, הצוותים החינוכיים נדרשים להעשיר את יכולותיהם ולהפעיל התערבויות יעילות ומגוונות יותר מבעבר, על מנת לתפקד ולספק מענה חינוכי וטיפולי אפקטיבי.
מטרות הסמינר
- קידום אקלים מיטבי ובניית קהילה בית-ספרית חסונה
- מניעת שחיקה מורית – יצירת אקלים בו ניתן לשגשג ולא רק לשרוד
- רכישת ארגז כלים פרקטי להתמודדות עם נוכחות מורית
מסגרת המפגש
* סדרת מפגשים פרונטלית (או באמצעות הזום).
* יתואם ע"פ צרכי ואילוצי המסגרת החינוכית.
מנחה
ד"ר אוהד נחום, פסיכולוג קליני, עובד עם ילדים ומבוגרים בקליניקה פרטית בת"א. עוסק בהדרכת הורים ויישום עקרונות הסמכות החדשה במסגרת טיפולית ובמסגרות קהילתיות (בתי-ספר ומוסדות חינוך וספורט). חבר מייסד במרכז להעצמה הורית המעניק ייעוץ, הכשרה, טיפול משפחתי והדרכת הורים בגישתו של פרופ' חיים עומר. מרצה בפרומים מגוונים בארץ ובעולם בנושא יישום עקרונות הסמכות החדשה.